– Jag älskar mitt jobb. En del dagar är det så kul att det är svårt att förstå att någon kan betala mig för att göra det, säger han. Jonnys förra maskin var en ZX290LC-5 som han var mycket nöjd med. Trots det märkte han direkt att den nya Zaxis ZX300LC-7 är ännu snabbare.
– Min förra maskin gick jättebra på sin fyrcylindriga motor, men den nya motorn, tillsammans med nya hydraulsystemet TRIAS III, är ännu piggare. När jag är ute på jobb öser jag ifrån de som har 40-tonsmaskiner. ”Du öser lika mycket som om du hade en 380:a”, säger de. En annan stor skillnad mellan den nya och den gamla är just den bekväma hytten. – Det sägs att det är den tystaste grävmaskinshytten i världen, säger Jonny som ändå är mest imponerad av helheten som han tycker särskiljer Hitachi från konkurrenterna – maskinerna bara funkar och funkar.
Precis som så många andra Hitachiägare ser Jonny Larsson servicenätverket som en enorm fördel med favoritmärket. Jonny får service från Delvators servicelämnare/återförsäljare Lemos Entreprenadservice i Bälinge som också har utrustat maskinen.
– De är suveräna och Tobias som servar är jätteduktig. De ställer upp i alla väder och skulle det vara något kommer de ut om det så är en lördag- eller söndagskväll, säger han och ger ett exempel från i somras: – Jag var och matade en kross på nya galoppbanan i Bro och hade bara en viss tid avsatt för att göra det. Innan jag kunde börja var jag tvungen att få en ny ruta eftersom min gamla hade skjutits sönder av en hydraulhammare. Så när jag kommer ut till maskinen på söndag morgon sitter det en ny ruta i. Då hade Tobias kört raka vägen ner från semestern i Kalix till Bro för att serva min maskin och sätta in en ny ruta,
säger Jonny och tillägger:
– Överlag är Delvators service jättebra. Jag har varit med om andra märken där man ska ha tur om man kan boka in service nästa månad … om så motvikten har ramlat av. Det är därför jag fortsätter med Hitachi. Jag vet att det funkar.
Under vissa perioder har Jonny fått fara runt i landet och jobba. Som längst norrut var han i Kaunisvaaragruvan i Norrbotten och grävde en 40 meter djup provgrop inför gruvbolaget Northland Resources prospektering år 2007. Det var här han fick upp ögonen för Hitachi.
– Jag körde en Hitachi däruppe som hade gått 17 000 timmar och det enda de hade gjort med den var att byta olja, filter, tanka och smörja. Den bara gick och gick. De hade inte ens bytt en glödlampa.
– Sedan dess har jag bara kört Hitachi och detta är min fjärde.