Hitachi – ägare & maskinister

Vilka maskiner kör Hitachianvändare och vad tycker de om dem? Varför har de investerat i flera Hitachimaskiner?
Varför väljer ägare och maskinister just Hitachi? Vilka  speciellt utmärkande fördelar finns det?
Här kan du läsa om ett par ägare och användare som investerat i just – Hitachimaskiner.

Det lönar sig med egen hjullastare

(Text: Karin Wandrell, reportage från vår kundtidning Grävlingen. Foto GBJ Bygg)

När GBJ Bygg i Växjö fick ett ökat behov av en egen hjullastare föll valet på den effektiva och pålitliga Hitachi ZW220-6.

GBJ Bygg är ett byggbolag i Växjö med 230 anställda och kontor på fem orter. Verksamheten omfattar allt från mindre om- och tillbyggnader till totalentreprenader för större industri- och kontorsfastigheter.
– Vi har uppdrag i hela södra Sverige och lång erfarenhet av alla typer av markarbeten, säger Marcus Bengtsson, projektledare.

I företagets maskinpark finns två bandgrävare, en hjulgrävare och en hjullastare från Hitachi där senaste tillskottet är en Hitachi ZW220-6.
– Vi har god kontakt med Delvator så det finns ingen anledning att byta märke. Tvärtom är det enklare att ha allt samlat på ett ställe med samma säljare, samma uppföljning och samma servicepartner, säger Marcus. Hitachi har helt enkelt rätt maskiner till rätt peng för våra behov. De är effektiva och tillförlitliga och vi känner oss trygga med dem. Dessutom är vi mycket nöjda med servicen.

Hjullastaren används främst vid markentreprenader i de egna projekten eftersom det till exempel underlättar att ha en egen maskin vid förflyttning av massor.
– Det gör att vi kan styra över arbetet själva och slipper hyra in maskiner. Det är dessutom flexibelt när vi håller på med olika projekt samtidigt.

Niclas Juneld, som är förare på GBJ Byggs ZW220-6, upplever maskinen som väldigt kraftfull och med bra sikt.
– Den orkar med och protesterar sällan utan jag kan lita på att den gör det den ska. Jag har kört maskinen i snart 3 000 timmar och hittills har det bara varit något litet tekniskt fel. Den är väldigt tyst också, både utvändigt och inne i hytten. Det händer rätt ofta faktiskt att folk undrar om den är i gång, säger Niclas.

ZW220-6 har också bättre bränsleekonomi än tidigare modell. Det innebär låga driftskostnader med 7 procents bränslebesparing vid lastning och transport och 6 procents bränslebesparing vid V-formad lastning.
– Mätt på 830 timmar sedan den senaste nollställningen drar den i snitt 9,3 liter per timme vilket är bra eftersom det är en stor maskin, säger Niclas.

hjullastare 210

GBJ Bygg

Grundat: 1945 i Växjö, då som ett litet familjeföretag.
Anställda: Drygt 200 anställda på fem orter.
Kapacitet: Utför alla typer av byggarbeten.
Hitachi i maskinparken: Två bandgrävare, en hjulgrävare och en hjullastare.

”Zaxis-7 imponerar på alla områden”

(Text: Mats Jansson, reportage från vår kundtidning Grävlingen. Foto Derin Sunesson)

För Jonny Larsson ligger grävandet i blodet. Hans far, Leif Larsson, köpte sin första grävmaskin år 1970, samma år som Jonny föddes. Själv köpte Jonny sin första grävmaskin år 1995 när hans dotter föddes. Vid det laget hade han varit anställd grävmaskinist i sju år och beslutade sig för att starta eget. Som egenföretagare kunde ingen säga åt honom hur mycket eller lite han skulle jobba och han kunde själv tacka ja och nej till jobben.
– Jag älskar mitt jobb. En del dagar är det så kul att det är svårt att förstå att någon kan betala mig för att göra det, säger han. Jonnys förra maskin var en ZX290LC-5 som han var mycket nöjd med. Trots det märkte han direkt att den nya Zaxis ZX300LC-7 är ännu snabbare.
– Min förra maskin gick jättebra på sin fyrcylindriga motor, men den nya motorn, tillsammans med nya hydraulsystemet TRIAS III, är ännu piggare. När jag är ute på jobb öser jag ifrån de som har 40-tonsmaskiner. ”Du öser lika mycket som om du hade en 380:a”, säger de. En annan stor skillnad mellan den nya och den gamla är just den bekväma hytten. – Det sägs att det är den tystaste grävmaskinshytten i världen, säger Jonny som ändå är mest imponerad av helheten som han tycker särskiljer Hitachi från konkurrenterna – maskinerna bara funkar och funkar.

Precis som så många andra Hitachiägare ser Jonny Larsson servicenätverket som en enorm fördel med favoritmärket. Jonny får service från Delvators servicelämnare/återförsäljare Lemos Entreprenadservice i Bälinge som också har utrustat maskinen.
– De är suveräna och Tobias som servar är jätteduktig. De ställer upp i alla väder och skulle det vara något kommer de ut om det så är en lördag- eller söndagskväll, säger han och ger ett exempel från i somras: – Jag var och matade en kross på nya galoppbanan i Bro och hade bara en viss tid avsatt för att göra det. Innan jag kunde börja var jag tvungen att få en ny ruta eftersom min gamla hade skjutits sönder av en hydraulhammare. Så när jag kommer ut till maskinen på söndag morgon sitter det en ny ruta i. Då hade Tobias kört raka vägen ner från semestern i Kalix till Bro för att serva min maskin och sätta in en ny ruta,
säger Jonny och tillägger:
– Överlag är Delvators service jättebra. Jag har varit med om andra märken där man ska ha tur om man kan boka in service nästa månad … om så motvikten har ramlat av. Det är därför jag fortsätter med Hitachi. Jag vet att det funkar.

Under vissa perioder har Jonny fått fara runt i landet och jobba. Som längst norrut var han i Kaunisvaaragruvan i Norrbotten och grävde en 40 meter djup provgrop inför gruvbolaget Northland Resources prospektering år 2007. Det var här han fick upp ögonen för Hitachi.
– Jag körde en Hitachi däruppe som hade gått 17 000 timmar och det enda de hade gjort med den var att byta olja, filter, tanka och smörja. Den bara gick och gick. De hade inte ens bytt en glödlampa.
– Sedan dess har jag bara kört Hitachi och detta är min fjärde.

Kort om Jonny

Namn: Jonny Larsson
Bor: Skinnskatteberg
Hitachi: ZX300LC-7
Grävmaskinsintresse: sedan barnsben.
“Hitachi-frälst” sedan 2007.

ZX300LC-7:

Maskinvikt: 32 600 kilo.
Skopstorlek: 1000 – 1600 liter.
Motor: Isuzu 6HK1X
Maximalt vridmoment: 1 050 Nm vid 1 500 min-1
Maskinen uppfyller Miljösteg V
och klarar därmed de mest krävande avgaskraven.
Svänghastighet: 10,3 min-1
Svängmoment:90,5 kNm

Hugo är nästa generations Hitachiförare

(Material från Sociala Medier bland annat Maskinkanalen)

Vår nya och yngsta ambassadör med fantastisk precision redan som 6-åring

Får vi presentera en av nästa generations duktiga Hitachiförare, Hugo. Han går nu i första klass, spelar ishockey & fotboll på fritiden och älskar grävare. Filmen är gjord för två år sedan när Hugo var 6 år gammal och spelade ”basket” med pappa Dennis Hitachi ZX140.

–Han har nästan alltid varit med i grävmaskinerna jag kört. När han var mindre kunde man bädda åt honom bakom stolen i hytten så han kunde sova när han blev trött, men det är lite svårare nu när han växt på sig, säger Dennis o skrattar. Det har alltid varit en självklarhet att han ska få prova att köra maskiner av diverse olika slag.

Dennis är ju själv glad i Hitachi och fortsätter
– Jag har verkligen älskat mina två Hitachi jag haft. Det har varit grym service av Lemos Entreprenadservice i Bälinge och helt problemfria maskiner. Jag har kört min 140 serie-6 hjulare nu i över 4000 timmar och maskinen innan dess, serie-5 i 3000 timmar. Nemas problemas!

På bilden ser vi Hugo när han är med o tvättar o putsar på pappas maskin. Den andra filmen visar en glad Hugo som serverar en kall dricka till sin pappa. Vilken precision killen har, grymt imponerande.

Tack Dennis och Hugo för att ni ville dela era filmer och bilder med oss. Tack också till Maskinkanalen som uppmärksammade oss på vår nya och yngsta ambassadör.

”De ska vara stolta över den”

(Text: Mats Jansson, reportage från vår kundtidning Grävlingen)

I Järpen i Norrland, finner vi en av våra nya Zaxis-7-modeller. Det är Marcus Nordqvist, ägare till Nordqvists Åkeri, som sitter bakom spakarna och bygger ut fjärrvärmenätet åt Jämtkraft. Maskinen som han sitter i fick han levererad i somras och han satte den direkt i arbete med att förbereda för en pelletspanna i Mörsil. Även det ett uppdrag åt Jämtkraft.
Det var delvis med miljömedvetna kunder som Jämtkraft i tankarna som Marcus valde att satsa på Zaxis-7:an.

– De vill att deras entreprenörer ska använda moderna och miljögodkända maskiner och köra på HVO, så det passade väldigt bra med steg V-motorn. Min förra maskin, en ZX280-3 från 2011, skulle fallera på tioårsgränsen nästa år. Även om jag förstår hur de tänker kändes det tråkigt eftersom jag kan räkna felen under nio år och nästan 10 000 timmar på tre fingrar: en EGR-ventil, ett EGR-rör och ett hydraulrör till stickkolven. Det är det enda som har hänt. Jag är så otroligt nöjd med den  maskinen.

Trots alla positiva erfarenheter från 3-serien blev Marcus överrumplad när han första gången körde Zaxis-7:an.
– Jag trodde inte att det kunde hända så mycket på nio år. En grävmaskin är en grävmaskin kan man tycka, men den känns mer maffig på något vis även om det bara skiljer något ton. Jag är grymt imponerad av flera saker, bland annat hur man kan larva och samtidigt köra flera funktioner utan förlust i dragflödet.

– Det märks också att de har satsat stort på hydrauliken med TRIAS III, fortsätter han. Och när det gäller bränslebesparingen har jag märkt avsevärd skillnad när jag har byggt vägar åt skogsbolagen. Den drar två liter mindre i timmen än förra maskinen och det blir mycket pengar på helåret.

Marcus berömmer också hytten:
– Den är så otroligt tyst och fin invändigt och det ska de vara stolta över. Jag har inte så mycket att jämföra med när det gäller skärmar och kameror och sådant, men jag måste säga att kamerasystemet är fantastisk. Det har räddat mig flera gånger när folk inte har respekterat avståndet till maskinen trots att den har blinkat för fullt.

Som många andra Hitachiägare är Marcus noggrann med sina fordon. Han vaxar dem två gånger om året och torkar fett en gång i veckan.
– Ryktet om att jag sköter om maskinerna har spridit sig, säger han. En som kan skriva under på det är sannolikt Delvators servicepartner Stefan Jonsson som servar Marcus maskiner från Hitachi.
– Han frågade om jag hade fått någon repa på bakvikten på min förra maskin. Ja, svarade jag, du kan gå runt och titta så får du se. Han fick leta en god stund innan han hittade en repa som var ungefär fem millimeter lång, skrattar Marcus.

Även Marcus har fått sitt grävmaskinsintresse med modersmjölken. I Marcus fall går det tillbaka till familjeföretaget som startades av hans farfar för 70 år sedan. Han drev ett bryggeri i Ocke och när andra världskriget bröt ut ville Kronan använda hans lastbil för att köra förnödenheter till norska gränsen.
– De fick förstås nyttja bilen och eftersom han ville fortsätta med sin verksamhet köpte han en till. Det var så det började. I juni blev Marcus ensam ägare till åkeriet eftersom brodern Mikael valde att satsa på att ta över deras mammas handelsträdgård.
– Man måste få göra det man tycker är kul, säger Marcus som själv gillar att köra och vill behålla den personliga känslan i sin firma. Även om han förutom sina två grävmaskiner har två lastbilar och två anställda vill han inte bli för stor.
– Jag har så roligt på jobbet så att det är trist när jobben tar slut. Men efter en intensiv period med mycket folk är det ändå skönt att komma ut i skogen och få lite själsfrid.

Marcus Nordqvist

Marcus Nordqvist ägare till Nordqvist Åkeri i Mörsil.

ZX300LC-7:

Maskinvikt: 32 600 kilo.
Skopstorlek: 1000 – 1600 liter.
Motor: Isuzu 6HK1X
Maximalt vridmoment: 1 050 Nm vid 1 500 min-1
Maskinen uppfyller Miljösteg V
och klarar därmed de mest krävande avgaskraven.
Svänghastighet: 10,3 min-1
Svängmoment:90,5 kNm

En Rolls Royce bland maskiner

(TEXT: KARIN WANDRELL, reportage från vår kundtidning Grävlingen)

 

Mikael Hansson på Mikaels Grävtjänst i Brastad, köpte sin första Hitachi-maskin 1989. Det senaste tillskottet är hjullastaren Hitachi ZW75-6 och han kunde inte vara mer nöjd.

 

Mikaels Grävtjänst har funnits i 35 år och jobbar med grävning, schakt och transport. Dessutom utför dedränering, avloppsanläggningar, sprängningsarbeten, vägbyggen, dikning och stubbfräsning. Företaget har 19 anställda och uppdragen sträcker sig från Göteborg till Strömstad.
– Det är full fart, konstaterar Mikael Hansson som bara under det senaste halvåret har investerat i fem nya maskiner från Hitachi. Vi förnyar oss så gott det går för att kunna hålla hög service gentemot våra kunder.

Mikael Hansson tycker att Hitachi har många fördelar jämfört med andra märken på marknaden, framför allt kvalitetsmässigt.
– Allt är genomtänkt och vi får dessutom väldigt bra service via Delvators servicelämnare på Landvetter Motor & Maskin i Göteborg. Det är helt enkelt en Rolls Royce när det
kommer till maskiner.

Hitachis nya kompakta hjullastare ZW75-6, nu även med steg V-motor, är mångsidig och erbjuder en bekväm arbetsmiljö samtidigt som den sätter en ny standard när det gäller tillförlitlighet. Tonvikten ligger på miljö, säkerhet, stabilitet och tålighet.
– Det är en bra servicemaskin, säger Mikael Hansson. Den är ”kortrumpad” vilket gör att den är smidig att jobba med. Den är väldigt skön komfortmässig med ergonomiskt
utformade reglage och instrument i förarhytten. Dessutom är sikten helt oöverträffad och den är lättkörd och tar sig fram bra.

Pendlande midja, diffspärr och hydrostatisk drift ger maskinen optimala förutsättningar för bästa dragförmåga. Kompakt vridstyv monobom ger bra räckvidd och har konstruerats med dubbla lyftcylindrar och kraftiga infästningar för tuffa tag. Lastdämpning, luftkonditionering och bygghöjd under 2,5 meter gör den ypperlig för servicearbete.
– Det är helt enkelt en jättebra maskin som jag är mycket nöjd med, säger Mikael Hansson.

HITACHI ZW75-6:

Monobom
Den unika konstruktionen av monobom ger föraren ostörd överblick, hög lyfthöjd samtidigt som den kraftiga konstruktionen och dess infästning tillsammans med dubbla lyftcylindrar ger imponerade vridstyvhet.

Hytten
ZW75-6 hjälper dig att vara produktiv genom att erbjuda en kombination av sikt, komfort och prestanda. Lastarmsdämpning, luftkonditionering, pendlande midja, diff.spärr och handgas är exempel på bidragande standardutrustning.

Sex nya Hitachigrävare på inköpslistan

När Dellengräv AB i Delsbo växer, så gör man det med Hitachi.

På kort tid har företaget investerat i sex nya Hitachi av Serie 6-modell. Därmed är mer än halva Dellengrävs maskinpark förnyad med helt nya maskiner.

Stadig tillväxt

Dellengräv ägs och drivs av Jonatan Frisk. Han startade företaget 2011 och sedan dess har tillväxtkurvan gått stadigt uppåt.

– Vi arbetar främst med va-arbeten i Hudiksvalls och Ljusdals kommuner. Det är omfattande åtaganden över en stor geografisk yta med många tätorter, berättar Jonatan Frisk.

Välutrustad maskinpark

Idag finns tio Hitachi-grävare i maskinparken, samt en väghyvel, en dumper och en hjullastare – och dessutom en timmerbil. Av de nya maskinerna är fyra stycken kompaktbyggda hjulgrävare av modell ZX145W-6. En är bandgrävaren ZX225USLC-6 och så har man en ny ZX210LC-6.

Driftsäkerhet och följsamhet

Jonatan Frisk pekar ut Hitachis driftsäkerhet, samt den erkänt följsamma hydrauliken som de två främsta skälen till att han satsar enbart på Hitachi.

– Jag har haft märket sedan jag startade företaget 2011 och bara en enda gång på de åren har jag drabbats av ett akut driftproblem. Det var när en drivknut gick sönder på en hjulgrävare. Men den maskinen var i drift igen inom ett dygn, tack vare Delvators servicepersonal som snabbt kom på plats för reparation.

Imponerande bränsleförbrukning

Jonatan Frisk kör själv en av de nya hjulgrävarna. Liksom de övriga 145:orna har den utrustats med bland annat tiltrotator, bra arbets- och varningsbelysning och har drag för tippkärra.

– Jag är imponerad av bränsleförbrukningen som de nya Serie 6-maskinerna lever upp till, säger Jonatan Frisk.

DELLENGRÄVS NYA MASKINER

ZX145W-6:

Maskinvikt: 15 000-17 200 kilo.
Motor: 4-cylindrig Deutz TCD4, 4,1 liter.
Motoreffekt: 105 kW (140 hk).
Maximalt vridmoment: 550 Nm.
Arbetshydraulik: Dubbla pumpar, HIOS IV.
Skopstorlek: 660 liter.

ZX210LC-6:

Maskinvikt: 23-25 ton beroende på utrustning.
Motor: 4-cylindrig Isuzu AR-4HK1X, 5,2 liter.
Motoreffekt: 128,4kW (175 hk).
Max vridmoment: 670 Nm vid 1 600 rpm.
Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.
Skopstorlek: 1 100 liter.

ZX225USLC-6:

Maskinvikt: 24 700-28 500 kilo.
Motor: 4-cylindrig Isuzu AR-4HKiX, 5,2 liter.
Motoreffekt: 128,4kW (175 hk).
Max vridmoment: 670 Nm vid 1 600 rpm.
Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.
Skopstorlek: 1 200 liter.

Medvind från start för Niroc Solutions

Örnsköldsviksborna Ronnie Andersson och Nicklas Holmgren gick samman, startade eget och satsade på en Hitachi ZX250LC-6 som första egna maskin och de har fått en kanonstart.

Första stora projektet igång

Niroc Solutions AB startade hösten 2017 och första stora projektet är underentreprenad och arbetsledning vid ett stort vindkraftsprojekt i Jämtland. 56 vindkraftverk ska driftsättas inom två år och Niroc är en av många entreprenörer som svarar för att bygga upp infrastrukturen för vindkraftparken: vägar, kabelgrävningar och markarbeten för vindkraftfundamenten.

Maskinresurer och projektledning

Utöver den egna maskinen har Niroc hyrt in ytterligare maskiner och F-skattande personal för att klara av sin del av uppdraget. Våren 2018 var tre grävare och en hjullastare i drift.

– Vår affärsidé är att erbjuda maskinresurser tillsammans med en sammanhållande ledningsfunktion vid projekt av det här slaget, berättar Ronnie Andersson och Nicklas Holmgren.

Kanonstart i het bransch

På det sättet har de prickat in precis de behov som finns i det första projektet de engagerats i. Nu har Ronnie ett sammanhållande ansvar under anläggningsarbetena och Nicklas kör den nya ZX250:n.

– Vi har verkligen fått en kanonstart för vårt företag. Nu ska vi vara verksamma i det här projektet i över ett år. Båda tror starkt på att vindkraftanläggning har bestående behov av resurser.

– Detta är en het bransch som har ett enormt sug efter kompetenta entreprenörer och effektiva maskiner.

Nöjda med Hitachi

När det gäller den nya Hitachimaskinen som levererats av Delvator i Härnösand är de nöjda:

– Jag har alltid tyckt om Hitachis maskiner. Hydrauliken gör dem lätta att köra och vi ser redan nu att en sådan här Serie 6-maskin har en mycket låg bränsleförbrukning, säger Nicklas Holmgren.

FAKTA ZX250LC-6:

ZX250LC-6 är Hitachis 28-tons bandgrävare. Den har den senaste motortekniken som lever upp till EU:s miljökrav enligt Steg 4, utan behov av partikelfilter. Maskinen har tre hydraulpumpar med TRIAS II-teknik.

Maskinen finns också i LCN-version, dvs med smalare undervagn, respektive i en version med trippelbom.

Maskinvikt: 25 700 kg – 28 100 kilo.

Motor: 4-cylindrig Isuzu AQ-4HK1X, 5,2 liter

Motoreffekt: 140 kW (188 hk)

Max vridmoment: 676 Nm vid 1 600 rpm

Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.

Skopstorlek: 1 400 liter

Här jobbar hjullastarna året om

Lill-Pärs Schakt har samarbetat med Delvator under många år. Ett projekt har handlat om att utrusta en Hitachi hjullastare för snöröjning av länsvägnätet i Dalarna, och det har visat sig vara en bra lösning.

Efter fyra lyckade säsonger satsade man på samma lösning igen. Nu sitter utrustningen på en ny 15 tons Hitachi ZW180PL-6, som är redo att ta sig an de snöiga vägarna nästa vinter igen.

– En hjullastare i denna storlek är smidigare på mindre vägar jämfört med lastbil, tack vare kortare hjulbas och midjestyrning. Den klarar kurvor och korsningar bättre, säger Pär Höglund, ägare till Lill-Pärs Schakt AB.

Plogning dygnet runt

– Den senaste snörika säsongen sattes utrustningen på svåra prov. Under en period körde vi dygnet runt i nästan en hel vecka. Vi har en plogslinga på drygt 12 mil länsväg, inklusive stickvägar. Vi kantskar också snövallarna två gånger. Men då använde vi våra Hitachi hjulgrävare istället, utrustade med plog för det ändamålet, berättar Pär.

Specialbyggd lösning

Lill-Pärs specialbyggda lösning med snöutrustning består av följande:

  • Frontplog. Den sitter monterad med BM-fäste på lyftarmen och bär en Mähler snöplog i flytläge. Plogen följer vägens ojämnheter med sin egentyngd.
  • Plogvingsfästet är monterat i motvikten som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
  • Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.

20 ton till din tjänst

Maskinen har snödäck, men inga dubbar eller kedjor – det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna ger ingen rörelse i sidled, maskinens egen tyngd ger den stabilitet som behövs.
Med utrustningen väger ekipaget närmare 20 ton. För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med ett extra ventilpaket som ger tre extra dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut manövreras till exempel med en extra joystick.

– När vi utrustat den nya maskinen har vi dragit nytta av alla våra erfarenheter från de tidigare säsongerna. Nu blir allt ännu bättre, säger en nöjd Pär.

När våren sedan kommer är det bara att koppla loss utrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark av Hitachigrävare.

LILL-PÄRS ZW180PL-6:

Maskinvikt i basutförande: 15 500 kg

Drivlina: Power shift växellåda med möjlighet att låsa på vald växel

Motor: 6-cylindrig Cummins 129 kW (173 hk)

Max hastighet: 38 km/timme

Totalvikt med snöblad, vinge, bakbett och fästen: Nära 20 000 kg

Grävlingen: läs och prenumerera gratis

I vår egen kundtidning Grävlingen kan du läsa om andra Hitachi-ägares vardag, få nyheter om våra maskiner och vad som händer hos oss på Delvator – och mycket mer. Läs den på webben här, eller skaffa en gratis prenumeration så får du nästa nummer direkt i din brevlåda.