Här jobbar hjullastarna året om

Lill-Pärs Schakt har samarbetat med Delvator under många år. Ett projekt har handlat om att utrusta en Hitachi hjullastare för snöröjning av länsvägnätet i Dalarna, och det har visat sig vara en bra lösning. Efter fyra lyckade säsonger satsade man på samma lösning igen. Nu sitter utrustningen på en ny 15 tons Hitachi ZW180PL-6, som är redo att ta sig an de snöiga vägarna nästa vinter igen.

– En hjullastare i denna storlek är smidigare på mindre vägar jämfört med lastbil, tack vare kortare hjulbas och midjestyrning. Den klarar kurvor och korsningar bättre, säger Pär Höglund, ägare till Lill-Pärs Schakt AB.

 

Plogning dygnet runt

– Den senaste snörika säsongen sattes utrustningen på svåra prov. Under en period körde vi dygnet runt i nästan en hel vecka. Vi har en plogslinga på drygt 12 mil länsväg, inklusive

stickvägar. Vi kantskar också snövallarna två gånger. Men då använde vi våra Hitachi hjulgrävare istället, utrustade med plog för det ändamålet, berättar Pär.

 

Specialbyggd lösning

Lill-Pärs specialbyggda lösning med snöutrustning består av följande:

  • Frontplog. Den sitter monterad med BM-fäste på lyftarmen och bär en Mähler snöplog i flytläge. Plogen följer vägens ojämnheter med sin egentyngd.
  • Plogvingsfästet är monterat i motvikten som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
  • Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.

 

20 ton till din tjänst

Maskinen har snödäck, men inga dubbar eller kedjor – det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna ger ingen rörelse i sidled, maskinens egen tyngd ger den stabilitet som behövs.

Med utrustningen väger ekipaget närmare 20 ton. För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med ett extra ventilpaket som ger tre extra dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut manövreras till exempel med en extra joystick.

– När vi utrustat den nya maskinen har vi dragit nytta av alla våra erfarenheter från de tidigare säsongerna. Nu blir allt ännu bättre, säger en nöjd Pär.

När våren sedan kommer är det bara att koppla loss utrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark av Hitachigrävare.

LILL-PÄRS ZW180PL-6:

Maskinvikt i basutförande: 15 500 kg

Drivlina: Power shift växellåda med möjlighet att låsa på vald växel

Motor: 6-cylindrig Cummins 129 kW (173 hk)

Max hastighet: 38 km/timme

Totalvikt med snöblad, vinge, bakbett och fästen: Nära 20 000 kg

Sex nya Hitachigrävare på inköpslistan

När Dellengräv AB i Delsbo växer, så gör man det med Hitachi. På kort tid har företaget investerat i sex nya Hitachi av Serie 6-modell. Därmed är mer än halva Dellengrävs maskinpark förnyad med helt nya maskiner.

 

Stadig tillväxt

Dellengräv ägs och drivs av Jonatan Frisk. Han startade företaget 2011 och sedan dess har tillväxtkurvan gått stadigt uppåt.

– Vi arbetar främst med va-arbeten i Hudiksvalls och Ljusdals kommuner. Det är omfattande åtaganden över en stor geografisk yta med många tätorter, berättar Jonatan Frisk.

 

Välutrustad maskinpark

Idag finns tio Hitachi-grävare i maskinparken, samt en väghyvel, en dumper och en hjullastare – och dessutom en timmerbil. Av de nya maskinerna är fyra stycken kompaktbyggda hjulgrävare av modell ZX145W-6. En är bandgrävaren ZX225USLC-6 och så har man en ny ZX210LC-6.

 

Driftsäkerhet och följsamhet

Jonatan Frisk pekar ut Hitachis driftsäkerhet, samt den erkänt följsamma hydrauliken som de två främsta skälen till att han satsar enbart på Hitachi.

– Jag har haft märket sedan jag startade företaget 2011 och bara en enda gång på de åren har jag drabbats av ett akut driftproblem. Det var när en drivknut gick sönder på en hjulgrävare. Men den maskinen var i drift igen inom ett dygn, tack vare Delvators servicepersonal som snabbt kom på plats för reparation.

 

Imponerande bränsleförbrukning

Jonatan Frisk kör själv en av de nya hjulgrävarna. Liksom de övriga 145:orna har den utrustats med bland annat tiltrotator, bra arbets- och varningsbelysning och har drag för tippkärra.

– Jag är imponerad av bränsleförbrukningen som de nya Serie 6-maskinerna lever upp till, säger Jonatan Frisk.

DELLENGRÄVS NYA MASKINER

ZX145W-6:

Maskinvikt: 15 000-17 200 kilo.
Motor: 4-cylindrig Deutz TCD4, 4,1 liter.
Motoreffekt: 105 kW (140 hk).
Maximalt vridmoment: 550 Nm.
Arbetshydraulik: Dubbla pumpar, HIOS IV.
Skopstorlek: 660 liter.

ZX210LC-6:

Maskinvikt: 23-25 ton beroende på utrustning.
Motor: 4-cylindrig Isuzu AR-4HK1X, 5,2 liter.
Motoreffekt: 128,4kW (175 hk).
Max vridmoment: 670 Nm vid 1 600 rpm.
Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.
Skopstorlek: 1 100 liter.

ZX225USLC-6:

Maskinvikt: 24 700-28 500 kilo.
Motor: 4-cylindrig Isuzu AR-4HKiX, 5,2 liter.
Motoreffekt: 128,4kW (175 hk).
Max vridmoment: 670 Nm vid 1 600 rpm.
Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.
Skopstorlek: 1 200 liter.

Medvind från start för Niroc Solutions

Örnsköldsviksborna Ronnie Andersson och Nicklas Holmgren gick samman, startade eget och satsade på en Hitachi ZX250LC-6 som första egna maskin och de har fått en kanonstart.

 

Första stora projektet igång

Niroc Solutions AB startade hösten 2017 och första stora projektet är underentreprenad och arbetsledning vid ett stort vindkraftsprojekt i Jämtland. 56 vindkraftverk ska driftsättas inom två år och Niroc är en av många entreprenörer som svarar för att bygga upp infrastrukturen för vindkraftparken: vägar, kabelgrävningar och markarbeten för vindkraftfundamenten.

 

Maskinresurer och projektledning

Utöver den egna maskinen har Niroc hyrt in ytterligare maskiner och F-skattande personal för att klara av sin del av uppdraget. Våren 2018 var tre grävare och en hjullastare i drift.

– Vår affärsidé är att erbjuda maskinresurser tillsammans med en sammanhållande

ledningsfunktion vid projekt av det här slaget, berättar Ronnie Andersson och Nicklas Holmgren.

 

Kanonstart i het bransch

På det sättet har de prickat in precis de behov som finns i det första projektet de engagerats i. Nu har Ronnie ett sammanhållande ansvar under anläggningsarbetena och Nicklas kör den nya ZX250:n.

– Vi har verkligen fått en kanonstart för vårt företag. Nu ska vi vara verksamma

i det här projektet i över ett år. Båda tror starkt på att vindkraftanläggning har bestående behov av resurser.

– Detta är en het bransch som har ett enormt sug efter kompetenta entreprenörer och effektiva maskiner.

 

Nöjda med Hitachi

När det gäller den nya Hitachimaskinen som levererats av Delvator i Härnösand är de nöjda:

– Jag har alltid tyckt om Hitachis maskiner. Hydrauliken gör dem lätta att köra och vi ser redan nu att en sådan här Serie 6-maskin har en mycket låg bränsleförbrukning, säger Nicklas Holmgren.

FAKTA ZX250LC-6:

ZX250LC-6 är Hitachis 28-tons bandgrävare. Den har den senaste motortekniken som lever upp till EU:s miljökrav enligt Steg 4, utan behov av partikelfilter. Maskinen har tre hydraulpumpar med TRIAS II-teknik.

Maskinen finns också i LCN-version, dvs med smalare undervagn, respektive i en version med trippelbom.

Maskinvikt: 25 700 kg – 28 100 kilo.

Motor: 4-cylindrig Isuzu AQ-4HK1X, 5,2 liter

Motoreffekt: 140 kW (188 hk)

Max vridmoment: 676 Nm vid 1 600 rpm

Arbetshydraulik: TRIAS II med tre hydraulpumpar.

Skopstorlek: 1 400 liter

Grävlingen: läs och prenumerera gratis

I vår egen kundtidning Grävlingen kan du läsa om andra Hitachi-ägares vardag, få nyheter om våra maskiner och vad som händer hos oss på Delvator – och mycket mer. Läs den på webben här, eller skaffa en gratis prenumeration så får du nästa nummer direkt i din brevlåda.